Leg een racecircuit af langs alle “bekende”energiebronnen, maar zorg ervoor dat je de vervuilende bronnen mijdt! Zijn er misschien meerdere oplossingen mogelijk?

 

Doelen clean energy cruise

- De leerlingen leren over vormen van energie en hun aard van vervuiling, terwijl zij tegelijkertijd werken aan de uitbreiding van hun Ozobot programmeervaardigheden.

 

Voorinformatie

De kinderen krijgen vooraf uitleg over wat energie precies is en hoe wij verschil maken als mens tussen schone en vieze, vervuilende energie die niet hergebruikt kan worden. Dit kan ook worden gebruikt als (kleinschalig) onderzoeksproject.

 

Lesomschrijving

Introductie

Deze lesactiviteit is bedoeld om in tweetallen of alleen uit te voeren. De leerlingen moeten bekend zijn met het programmeren van Ozobots via kleurcoderingen. Leg de nadruk op het gebruik van de kleuren zwart (als hoofdkleur) en groen, rood en blauw. Het handigst is het als deze kleuren gebruikt worden via een viltstift die lijnen kan trekken van minimaal 5 mm dik!

De leerlingen moeten een circuit afleggen volgens een vooraf aangegeven route; “vervuilende bronnen” mogen namelijk niet gepasseerd worden door de Ozobot. Ze mogen starten en finishen op elk einde van een lijn, zolang ze maar kruispunten van vervuilende energiebronnen mijden. Het circuit wordt afgelegd op een door de docent uit te reiken A4. Pas wanneer zij alle regels en afspraken hebben begrepen, kunnen zij het circuit testen. “Hebben zij aan de opdracht voldaan, of zit er ergens nog een vuile energiebron tussen?” De leerkracht controleert het circuit dat door 1 of door beide spelers samen is gemaakt.

 

Kern level 1

Deel de bladen uit per tweetal of per leerling. Vertel de leerlingen om de Ozobotcodes in te vullen in de vakjes die niet gekleurd zijn. Geef de leerlingen een blad met overzicht van de Ozobot coderingen of zet deze op het digibord. Ze mogen overal, boven of onderaan, het begin van een lijneinde starten en eindigen. De leerkracht kan eventueel aangeven, al dan niet na een gesprek met de klas welke energiebronnen vervuilend zijn en welke niet, of hij/zij laat dit de leerlingen zelf opzoeken (eventueel naar gelang de leeftijd van de groep). Deel de Ozobots uit en laat de kinderen hun oplossing testen.

 

Kern level 2

Verdeel de 7 energiebronnen over de leerlingen in de klas. Laat de leerlingen een samenvatting van 5 tot 10 regels maken per energiebron maken en deze informatie in QR-code opslaan. Aan het eind van de les worden de QR-codes uitgewisseld. Hiervoor zijn van de energiebronnen QR-codes beschikbaar (zie L-schijf). 


Overige informatie

Doelgroep: vanaf groep 7.

Aantal leerlingen: 1-2 leerlingen per Ozobot.

Tijdsduur: variërend van 30-45 minuten.

Benodigdheden: set Ozobots voor de klas, 1 Ozobot per 2 leerlingen, zwarte/blauwe/rode/groene stiften, wit A4 papier.

Kosten: papierverbruik + stiften.

Overig: deze les sluit aan bij Wijzer door natuur en techniek groep 8 hoofdstuk 2. Tevens is extra materiaal beschikbaar in de blauwe map "Ozobot werkkaarten".

 

Downloads

Werkblad Clean Energy Cruise

https://portal.ozobot.com/lessons/detail/clean-energy-cruise

Ozocodes Engels

http://play.ozobot.com/print/guides/ozobot-ozocodes-reference.pdf

Ozocodes Nederlands

https://www.codevoorkids.nl/wp-content/uploads/2016/10/Obobot-Kleurcodekaart-Klein.pdf

https://www.codevoorkids.nl/wp-content/uploads/2016/10/Obobot-Kleurcodekaart-Medium.pdf

http://www.apps4sen.nl/apps4sen/NIEUWS/Artikelen/2015/8/11_Robotica_files/kl%20OZO%20les%20inl.pdf