Co-de-Rups stimuleert experimenteren en het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden zoals probleemoplossing, plannen & ordenen en kritisch denken. Kinderen kunnen de onderdelen keer op keer anders aan elkaar koppelen - gooi de delen door elkaar, zet ze weer aan elkaar om Co-de-Rups in verschillende richtingen te laten bewegen met lichtjes en geluiden als hij beweegt! Kinderen kunnen de delen zo ordenen dat Co-de-Rups naar doelen loopt die in het lokaal zijn neergelegd.

 

Doelen Co-de-Rups

- Co-de-Rups bevordert de ontwikkeling van vaardigheden als ordenen, kritisch denken, redeneren, ontdekken, geheugen, probleemoplossing en experimenten.

- Co-de-Rups stimuleert de fijn motorische vaardigheden.
- Kinderen ontdekken dat het dingen kan laten gebeuren, ook bekend als oorzaak en gevolg.

 

Lesomschrijving

Introductie

Begin de les met het voorlezen van het prentenboek Rupsje Nooitgenoeg en bekijk eventueel het filmpje Van ei tot vlinder (zie downloads). 

Introduceer Co- de-Rups door deze te vergelijken met het prentenboek en het filmpje. Leg de nadruk op de verschillende segmenten waaruit de rups bestaat en de pictogrammen die erop staan. Co-de-Rups kan vooruit, naar links, naar rechts, wiebelen, dansen of een paar seconden wachten voordat hij weer gaat bewegen.

Kern

Co-de-Rups bestaat uit 1 gemotoriseerde kop en 8 gemakkelijk aan elkaar te koppelen delen. Haal zelf de rups uit elkaar en leg de verschillende segmenten in het midden van de kring. Zet vervolgens de rups gezamenlijk in elkaar en laat de rups in de ruimte lopen. Het lichtje in het deel dat beweegt gaat aan. Benoem wat de rups doet. Haal daarna nogmaals alle onderdelen uit elkaar, koppel ze in een andere volgorde aan elkaar en kijk waar Co-de-Rups nu naartoe gaat. 

Verdieping

Co-de-Rups kan tijdens een werkles worden ingezet. Het is ook mogelijk om met een kleine groep (bijvoorbeeld groep 2 leerlingen).

Kun je Co-de-Rups van de “start” naar de “finish” laten lopen? Leg de “start” en de “finish” op de vloer. Hij bepaalt welke weg hij neemt om daar te komen.

Verander de ruimte in een hindernissenparcours. Bedenk hoe je de volgorde van de onderdelen moet veranderen om Co-de-Rups onder een tafel of om een stoel te laten manoeuvreren. Of teken een kaart of probeer of Co-de-Rups de door jou bedachte route kan afleggen.

 

Voor extra opdrachten, zie de speeltips onder downloads.

Gebruiksaanwijzing

Zet de aan/uit-knop op aan •.

Koppel de onderdelen van Co-de-Rups aan elkaar. Het lichtje van elk onderdeel gaat aan zodat je ziet dat ze aan elkaar gekoppeld zijn.

Druk op de knop START. Co-de-Rups moet even nadenken. Zodra hij de route kent, gaat hij lopen.

Co-de-Rups kan met een vochtige doek worden schoongeveegd.

Overige informatie

Doelgroep: kinderen van 3-6 jaar.

Aantal leerlingen: onbeperkt.

Locatie: speelzaal is handig.

Tijdsduur: variërend 15-45 minuten.

Benodigdheden: 1 gemotoriseerde kop, 8 segmenten (3) delen voor vooruit lopen, (2) delen voor 90 graden afslaan naar rechts, (2) delen voor 90 graden afslaan naar links en (1) deel voor geluidjes en 2 doelwitten. Co-de-Rups werkt op 4 AA-alkalinebatterijen, te vervangen met een kruiskopschroevendraaier.

Kosten: eenmalige aanschaf en batterijen.

Overig: -

Downloads

Prentenboek Rupsje Nooitgenoeg

https://www.youtube.com/watch?v=Fykd74IT9Zo&lc=z22dz3yienbuhzzclacdp434mnf1buzhfnxt5px3gnhw03c010c

Filmpje Van ei tot vlinder

https://www.schooltv.nl/video/van-ei-tot-vlinder-hoe-ontstaat-een-vlinder/

Filmpje van Fisher Price over Co-de-Rups

https://www.youtube.com/watch?v=DVRioUwI5_I

Speeltips Co-de-Rups

http://www.fisher-price.com/nl_NL/brands/think-and-learn/playtime-ideas/index.html