Ozobot is een minirobot die je met geheime codes van kleuren en lijnen programmeert. Als je dat goed doet wandelt Ozobot jouw route op een plattegrond. Je hoeft het niet alleen te doen, maar kunt het ook met vriendjes, vriendinnetjes en klasgenoten samen doen. Trek een groene, zwarte, rode of blauwe lijn en OZObot wandelt (of racet) over jouw parcours. Met behulp van kleurencodes “leer” je jouw OZObot alternatieve moves te maken en jouw wegen in te slaan.

Doelen Ozobots

Met de Ozobot stimuleer je de volgende ontwikkelingsgebieden:

- Programmeren en logisch denken. Als kinderen met de Ozobot aan de slag gaan, leren ze de basisprincipes van het programmeren. Programmeren doet een beroep op het logisch denken. Eén van de 21st century skills – dit zijn een aantal algemene competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving - is computational thinking. Dat is precies wat kinderen oefenen als ze programmeren.

- Creativiteit. Kinderen kunnen bij het ontwerpen hun creativiteit kwijt.

- Nauwkeurig werken. Werken met de Ozobot luistert heel precies; je hoeft maar een beetje onnauwkeurig te zijn en hij doet niet wat je wilt.

Lesomschrijving

Introductie

Begin de les met een filmpje van YouTube “Kennismaking met de Ozobots” (zie downloads). Geef vooral aan dat de Ozobot een minicomputertje is en daardoor ook heel kwetsbaar en dus kostbaar. Er zijn verschillende filmpjes op YouTube te vinden die de mogelijkheden laten zien van het gebruik van de Ozobot en dan vooral recreatief. Toch zijn er ook educatieve aspecten!

Kern

Bekijk het introductiefilmpje met de leerlingen. Introduceer de materialen en laat de leerlingen ermee experimenteren. Wat doen de lijnen met de Ozobot? Teken en ervaar. Leg de nadruk op het gebruik van de kleuren zwart (als hoofdkleur) en groen, rood en blauw. Het handigst is het als deze kleuren gebruikt worden via een viltstift die lijnen kan trekken van minimaal 5 mm dik!

Zie ook de blauwe ICT Ozobotmap en/of L-schijf>werkgroepen>ICT>Skillslab>Ozobots>Ozobotkaarten>les 1

Verdieping

Nadat een aantal beginnerslessen (zie middenbouw) zijn gevolgd kan ervoor gekozen worden om de Ozobot in tweetallen te gaan gebruiken voor oefenen tijdens zelfstandig werk, of (bijvoorbeeld in de bovenbouw) de Ozobot te gaan programmeren via OzoBlockly.

 

Gebruiksaanwijzing

Houd de Ozobots bij het opruimen altijd in de beschermcapsule en in de meegeleverde plastic doos; zo houd je ook de oplaadstekkers die bijgeleverd worden bij elkaar en is de set altijd compleet.

Als de Ozobot is opgeladen, dan kun je aan de zijkant de Ozobot door een knopje in te drukken aanzetten. Er is een kaart met een zwarte cirkel meegeleverd om de Ozobot te kalibreren voor gebruik op papier. Achterop de kaart staan de aanwijzingen die hiervoor gevolgd moeten worden!

Voor een handige start zie downloads onder: educatief gebruik.

Overige informatie

Doelgroep: vanaf groep 3/4.

Aantal leerlingen: 2-4 leerlingen per Ozobot.

Tijdsduur: variëren van 30-60 minuten.

Benodigdheden: set Ozobots voor de klas, 1 Ozobot per 4 leerlingen, zwarte/blauwe/rode/groene stiften, wit A4 papier.

Kosten: € 135/2 stuks.

Overig: extra materiaal in de blauwe map "Ozobot werkkaarten".

Downloads

Kennismaking met de Ozobots

https://www.youtube.com/watch?v=kBcdh_-BaZ0

Educatief gebruik

https://www.youtube.com/watch?v=AEtBemEhEPg

https://www.youtube.com/watch?v=m5d4iXGbIGs

Overige informatie

http://ozobot-benelux.nl/lesmateriaal/

Instructiefilmpje bij de kern

Foto's

Video